Sv: Kinas mat
För en dryg vecka sedan var jag och hälsade på min son och hans höggravida hustru (som är kinesiska) i Malmö några dagar. Han lagade stark och gudomlig mat. Allt gör han utifrån sitt eget huvud, men kinainspirerat.
Vad han oftast använder i grunden är färsk ingefära, mycket vitlök, lök i alla dess former, paprika. Ja, mycket grönsaker är det i all kinesisk matlagning. Kryddor är salt, szechuanpeppar (Salina kommer även från den provinsen). andra kryddor och en kinesisk krydda som han sa var starkare än sambal oelek. Oj, vad det vattnas i munnen nu!
Jag gör även mycken kinesisk mat hemma i min wok. Jonas förkastade woken, den ska man ha över riktig eld så man får en stark värme. Kinesisk mat ska stekas snabbt. Men jag gör så att jag tar lite åt gången vid stekning och plockar upp det stekta o.s.v. Sedan blandar jag allt och hettar till det i woken och även med kryddor. Jag brukar använda kycklingfileer eller lövbiff i tunna strimlor, eller räkor. och, som sagt, massor med grönsaker. Allt i en stark sås.
Birgitta, som imorgon äter grekiskt inför konserten Midvintervaka.
|