Visa ett inlägg
Gammal 2012-12-04, 09:20
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Sitia

Så som du beskrev byn, Xenos, med det låga berget osv så misstänkte jag att det var den lilla fina byn Sitanos det handlade om, men vägbeskrivningen gjorde mig förbryllad och jag kunde inte släppa ämnet. Vi har kört mycket i just det här området, när vi hade vår egen bil med här nere.

Sitanos

Ja Sitanos är en riktigt fin gammal by. Som sagt vi stannade till här för många år sedan. Vi parkerade bilen och gick en tur i den lilla byn.
Vi träffade en liten tant och visade henne ett kort vi tagit, varifrån kommer jag inte ihåg. Hon beklagade att hon inte såg så bra och glasögon hade hon inte. Vi hämtade några par från bilen och hon hittade ett par som passade och hon blev glad och lycklig. Hon knegade upp för en ganska brant trappa till sitt hus och återkom med famnen full av frukt av olika slag i gengäld för glasögonen.

Vår lilla tant

Att gå genom en by som Sitanos gör ju att man hamnar i en helt annan tidsperiod. Här tyst och stilla och det vilar ett lugn som gör att man vill inte åka härifrån.
Hit har vi också återvänt flera gånger, så jag förstår att du letat febrilt för att hitta byn igen Xenos.
Just i det här området finns det rätt många sådana här små fina vita byar som man inte skall missa.
Tilläggas kan att det finns ett område på västra sidan av ön som heter Selinou där ex.vis Kandanos ligger.
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2012-12-04 klockan 09:28.
Svara med citat