Sv: Sitia
En av dessa byar i närheten av Chandras, som är en fin by, heter Selinou. Första gången färden, från Kato Zakros, förde oss dit, var 2004. Andra gången i september detta år.
Första gången befann jag mig bara i utkanten av byn. Klockan var mycket och vi måste hitta ett boende i Ierapetra. Vi stannade till kort. Vi såg ett gammalt par och en åsna. Hustrun satt på den, mannen ledde den in i byn-Här i utkanten där vi stannat till fanns en triangel som bildats av två vägar till byn. Jag stod där ett tag och kände mig för. Gick en bit bort tog några bilder. Året 2004 var byn defenitvt på fallrepet. Inte ett ljud hördes frdärifrån.
Tre fyra år senare försökte jag hitta byn, tillsammans med ett par fågelarter, bl.a Biätare. Jag hade kört genom Sitiabergen, rakt över från Mirabellobukten, vägen gick upp i bergen från byn Kavousa. Passerade efter en del irrande stora vägen Sitia - Makrigalos. Kom fram till Chandras och fick för mig att jjag var helt fel ute. Solen började sjunka och jag måste återvända till Agios Nikolao. Jag blev besviken om man säger så.
I många år har jag varit på väg tillbaka till Selinou. Vissa platser är bara stora. Fattade aldrig vari storheten bestod men tillbaka skulle jag.
Under alla år har jag letat på nätet och på satellitbilder, följt vägar och studerat olika byar. En kväll ser jag en bild på nätet som kanske. Jag plockade fram de bilder jag låtit skriva ut för med hjälp av dem fråga mig fram om jag kom till området igen.
Först ser jag det låga bergets profil bakom byn. Sedan kunde jag jämföra en byggnad, en stolpe bredvid och sist klockstapeln på kyrkan. En satelitbild avslöjade den trekant vägarna bildade i byns utkant. Det var tillräckligt. Det var bevisat. Byn fanns och den heter Selinou.
Så blev det av nu i år. Vi körde från Kato Zakros, precis som förra gången, och första byn var inte Selinou. Andra byn var Selinou.
Nu var det skillnad. hamamrslag hördes en bit bort. En kvinna vid den nybyggda brunnen skänkte oss vindruvor. En sopbil kom körande och tömde tunnor. Ett par män dök upp i varsin bil och hade ärenden i byn. I utkanten arbetade en annan man bland vinrankorna.
Kanske var det sista gången jag besökte östra Kreta.
Du har rätt Lars, det händer saker om mani alla fall, väntar tillräckligt länge .
|