Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-16, 14:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: All Inclusive...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det jag menar är att i alla fall jag inte tar reda på vilka anställningsförhållanden en städerska har på ett boende jag har i Grekland. Det är ju nästan aldrig greker som städar utan albaner, rumäner, senegaleser eller andra invandrare. Har de sjukförsäkring? Vad får de i månadslön? På små öar är ju arbetstillfällena inte många och de kanske får "slava" till svältlöner de med??

Jag såg TV-reportaget från resebolagens stora anläggningar i Thailand (var det väl?) och det är förskräckliga villkor men om det bara gällde AI är jag inte säker på.

Lissi
I Thailand fnns det nästan ingen AI men bristfälliga villkor finns nog på många ställen. Sen var väl inte de löneförslag som fördes fram i den svenska debatten inte särskilt realistiska utfrån lönenivåerna i den här delen av världen.

Många icke greker som städar i Grekland har mycket dåliga arbetsvillkor och jobbar långa arbetsdagar. Tyvärr är villkoren i deras hemländer ännu sämre så de har inget val.

Jag har sett fötryckta städerskor i boenden där det inte finns några chartergäster alls så bristfälliga villkor är inte bara kopplade till charterhotellen. På många boenden samsas dessutom både gäster som bokat själva och de som reser charter. En städerska jag mötte på en grekisk ö var livrädd för att ägaren skulle se hur mycket dricks jag gav henne. Hon sa då sänker han säkert min lön eller försöker ta dricksen ifrån mig.

Eva
Svara med citat