Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-31, 18:46
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Det rätta svaret.....

Jag hade en gång en favoritö... Den var min favorit för att där fanns ett lugn och en stillhet tidigt på sommaren, då reste folk dit som sökte naturupplevelser, enkelhet, tid för eftertanke, reflektion och stilla samtal. Vi var samma personer, från hela Europa, som kom dit i juni varje år, satt bredvid varandra med morgonkaffet och tittade tysta ut över havet medan farbror Kostas från Aten ställde sina vattenflaskor (för sötvattendusch) i solen på uppvärmning innan han och hans pensionärsvänner morgonsimmade i bukten. Paradisiskt!

Så skrevs det två reseguider på svenska som lyfte fram ön - med superlativer - som ett paradis för barn. Sommaren efter kom de första familjerna, tidigt i juni. År efter år spred sig ryktet så att juni nu är perioden när hela ön är som ett jättedagis eller fritids med skrikande, stojande barn och föräldrar som ofta också tar semester från föräldrarollen.

Så filmades ön för inslag i resereportage i tv runt om i Europa - med superlativer - , så även i Grekland och nu är ön full av turister som förväntar sig lyx och bekvämlighet utan begränsningar. På en ö med 350 fast boende finns nu över 1000 rum att hyra, med plats för fler än 3000 gäster - fler än vad som ryms på öns stränder. Nu tar turisterna färjan till grannöarna för att få plats på en strand!

Öborna, som från början drev rumsuthyrningar, småhotell och andra små verksamheter drogs med i karusellen, många är nu svårt skuldsatta då de hela tiden försökt överträffa grannens verksamhet. Ön har haft sitt första inbrott, då det stals för stora summor, och misstänksamheten mellan öborna växer.

Miljön har naturligtvis påverkats, havsbotten dör bit för bit och antalet bilar som på somrarna kör de långa sträckorna av 1,5 eller 2,5 km som vägnätet medger ökar sommar efter sommar.

Så, jag rekommenderar gärna Naxos som, just som Lissi skriver, kan svälja många turister utan att helt förlora sin själ!
Våga
Svara med citat