Ämne: Paleochora
Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-18, 20:29
Ruggero Ruggero är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Paleochora

I morgon är det tre veckor sedan vi lämnade Kreta. Jag har längtat tillbaka varje dag. Jag tänkte tacka för alla goda råd jag fick beträffande hotel och bussresor.
Till att börja med vill jag tacka Arne för att han tipsade om Omalos hotel med dess perfekta läge. Granne med busstationen och nära till de fina restaurangerna. Bra sängar och en vidunderlig frukost som vi delade med framförallt kontorsråttorna i Chania. De har tydligen inte tid att äta sin yoghurt i hemmet. Nån sa att det är likadant i Stockholm, nämligen att yngre män äter alla sina måltider på krogen.
Efter en hisnande bussresa hamnade vi i Paleochora. Jag hade förväntat mig en liten by och lite tunnt med turister eftersom det var slutet av september. Stan var mycket större än jag trodde. Dessutom var det fullt med turister. Vi hade inte förbokat något hotel. Möttes inte heller av några uthyrare vid "busstationen".
Vi frågade, i brist på annat, efter Haris Studio som ligger på den delen av stan som oftast skyddas av vinden. Talade förmodligen med Haris själv som gladde oss genom att erbjuda två övernattningar i studio nr 2. Granne med Arnes favoritstudio påstod han. Sen var det bara att leta andra boenden vilket inte var så lätt. Det blev tre till nämligen Soula, Artemis och Joannas Place. De rum som erbjöds på Soula och Artemis hade balkong mot berget. Det var inte helt fel eftersom temperaturen låg över 30 grader. Klart bekvämast och bäst sängar hade vi hos Joannas Place. Inte mer än rätt eftersom hon ville ha 55 euro/natt.
Vi åt omväxlande vid restaurangen i gränden vid väverskan (glömt namnet) vilket var väldigt trevligt och gott och på huvudgatan där man stängde av trafiken och ställde ut bord och stolar på gatan.
Kommer förmodlingen att återvända redan nästa år. Jag tycker att hela byn/stan andas lite gammalmodigt och gemytligt. Priserna på mat lägre än i Chania. Till sist en fråga. Kan man verkligen vandra 6 timmar till Sougia när det är 30 grader varmt. Vi gick till Sandy Beach och tillbaka vilket tog 2 timmar och det kändes tillräckligt.
Såg just vädret på TV varför ytterligare en fråga kommer: Är det normalt att det är 30 grader på Kreta och Samos den 19 oktober. I sånt fall kan man ju åka lite senare än vi gjorde.
Svara med citat