Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland
Ja, det ska väl för vår del då vara den allra första gången vi till Astypalaia anlände.
Vi togo oss härbärge på Hotel Australias annex, detta baserat på det faktum att Hotellet vid vår ankomst i mitten av Maj ännu ej öppnat för säsongen.
Efter fyra dagar på denna charmerande ö sutto vi oss ned på en taverna att avnjuta avskedsmiddagen. En suveränt delikat middag för övrigt.
Så strax innan vi hemåt skulle vandra blev jag uppvaktad av ett antal öbor.
De hade som avsikt att förära mig ett pris... Ja, det var en mycket vacker blomsteruppsättning vars like jag aldrig tidigare skådat!!!
Varför jag detta pris erhöll, det undandrager sig min bedömning. Jag har mycket över detta funderat under åren som gått.
Alltnog, vi tog oss själva samt blomsteruppsättningen hem till annexet där vi sutto oss ned på altanen att den vackra vyn över det fasadbelysta citadellet avnjuta innan nattardags.
Vi hade till altangrannar ett medelålders par från USA. Några kontakter hade vi ej tagit förutom att hälsa godmorgon/gokväll över altankanten.
Nu kom jag emellertid på den goda idén att förhoppningsvis våra altangrannar även skulle få del av den vackra blomsteruppsättningen enär vi ju dagen efter skulle fara vidare med morgonfärjan till Amorgos. Jag överflyttade blomstren till grannaltanen samt lät via ett handskrivet meddelande förstå att de nu kunde ta hand om blomsteruppsättningen. Vår epostadress bifogades.
Nästkommande morgon när vi packat och gjort klart, då funno vi instucket under vår dörr en akvarell föreställande den tama pelikanen Yiannis, öns mascot!!!!
Akvarellen var förfärdigad av USA-kvinnan. Pam Friese heter hon. Vi såg för resten en skymt av Pam just när vi med färjan lade ut från Astypalaia på morgonen den dagen.
Komna hem till Sverige väntade ett email på oss från Pam och hennes make Thomas. De äro bosatta i Illinois USA. Pam arbetar som universitetslektor.
Sedan dess har vi via email hållit kontakt, och varje år skickar Pam en elektronisk almanacka med bilder från hemstaden. Vi ha även en stående inbjudan att besöka dem samt erhålla fritt vivre i deras hus....
Arne
|