Kreta är STORT, det finns antagligen en mängd olika vädertyper rent allmänt där. Vet dock inte mycket om det stämmer?
Vi spenderade två veckor i Plakias, en UNDERBAR ort drygt 3 mil rakt söder från Rethymnon räknat. Efter ett par dygn började det blåsa så IN I HELVETE (ursäkta alla känsliga, jag kan inte beskriva det känslomässiga annorlunda). Men det var lite olika var någonstans vi befann oss, stranden var dock omöjlig att vistas på då det var sandblästring rent allmänt där. Vinden var oerhört byig, det kunde vara kuling ibland, sen kom det kastvindar där vi var tvungna att stanna till och vänta lite.
Jag var dessutom själv upp i lite mer höglänt terräng för att fotografera, serpentinvägar men i och för sig inte mer än ett par hundra meter upp tror jag. Där tog det dock i SOM TUSAN, jag var tvungen att stanna till och huka mig och kände att jag inte kunde stå still långa stunder.
Ett annat svenskt par vi bytte några ord med berättade att de veckan innan vi kom ner hade upplevt en blåst de fått uppgift var upp till 45 sekundmeter stark!!!!!!! Förstår inte detta, det skulle i så fall innebära svår orkan om jag förstår vindskalan rätt.
Nåja, södra Kreta är känt för att vara extremt blåsigt emellanåt men vet någon vad det beror på??? Vi hade mycket berg direkt norr om oss, bara några få kilometer bort och det var några "sprickor" där vinden möjligen kunde ta sig igenom och på så vis snurra till det då vi upplevde olika vindriktningar och styrkor.
Det var fascinerande, "vår" vind de två veckorna svalkade i de 35-40 graderna vi konstant hade.
/Hasse