Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!
|
Här håller jag både med och inte... Visst kan turisterna få ett ökat intresse för grekisk kultur på detta sätt. Självklart, det är inget snack om saken. Jag känner många som blivit djupt berörda av grekisk musik och dans genom just en sådan upplevelse och som nu vallfärdar till varje bouzouki (grekisk nattklubb) också under vinterhalvåret hemma i Sverige.
MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte...
Skall man gå på en riktig bouzouki i Grekland finns dessutom många koder att respektera och jag har genom åren sett en hel radda förväntansfulla (lite glada och överförfriskade) turister bli utslängda från sådana ställen för att de inte respekterat reglerna och betett sig som på hotellet - de har gått upp och dansat till fel låtar, blivit för berusade, klagat på notan, inte lämnat rejält med dricks etc... De har sedan blivit portade från dessa ställen. För gott.
Jag tror att ovan nämnda kulturella evenemang kan vara avskräckande för många skandinaver och innebära en rejäl kulturkrock. Det är STOR skillnad mellan att delta i en tillställning med turister och en med bara greker.
MEN! Känner man till detta och respekterar reglerna är det förstås en underbar upplevelse. Greker älskar att dela med sig av sin kultur.