Aha, Second home, det är en restaurang alltså? Den ska jag lägga på minnet
Jag tror att du har varit mer på Koh Lanta än jag har så du kanske redan känner till det jag kan tipsa om... Men jag kör ändå

. Snorklingsutflykterna nämner jag inte ens, dem känner du säkert till.
Eftersom du bott på Andaman lanta så har du kanske redan ätit här:
Krua Nidnoy, som ligger precis söder om Andaman Lanta. Blev min favorit senaste resan, åt där fyra ggr, både dag- och kvällstid. Supergod mat och personligt bemötande.
(En annan bra restaurang är lilla Bulan Lanta, enkel, vällagad mat för 70-80 baht per varmrätt. Men den ligger ända nere vid Klong Kong, längs vägen, inte vid stranden).
Franska bageriet Faim du Loup längs vägen vid Long beach har suverän fika:
Relax Bay, den extra lilla viken söder om Long beach har en lugn, fin strand och bra restaurang på resorten (dock är restaurangen inte längre lika bra som sitt rykte, tyckte nog jag i år):
Kantiang långt nere i söder är min favoritstrand. En baddag där och lång lunch på Same same but different är underbart:
Vägen till naturreservatet på södra spetsen är numera asfalterad hela vägen ner, jag körde scooter utan problem. Där är jättefint och på reservatet lever apor vilt, jätteroligt att se:
Old Lanta på östra kusten är väl värt en utflykt. Här bor fortfarande en del av ursprungsbefolkningen, de så kallade sjözigenarna, under väldigt knappa förhållanden. (Har inga bilder från just den delen av byn, det hade varit respektlöst att vifta med kameran där). Men så här ser andra delen av byn ut:
I hitersta änden av huvudgatan finns en mycket bra restaurang, Beautiful, där man sitter på en veranda på pålar rakt ut i mangroveträsket:

(Lite taskigt väder den dagen, därför är det tråkigt ljus i bilden).
Men som sagt, det är nog inte mycket av det här som är nytt för dig