Tack för fin respons på resebrevet, Ellinika
Ja, Vathy är magiskt. Men det är Faros också, där jag bodde året innan. Nästa gång jag kommer till Sifnos vet jag faktiskt inte var jag ska bo, båda är så starka upplevelser... Men det kanske lutar lite, lite grand åt Faros eftersom jag var i Vathy senast.
Grigoris kan jag inte riktigt erinra mig men jag ser läget på kartan, det blir säkert bra. Såvitt jag kunde se utifrån såg faktiskt de flesta boenden i Vathy helt okej ut.
Vad gäller restauranger så åt jag bäst på den som ligger näst längst bort till höger när man står med näsan mot havet - och den som ligger längst bort till vänster (har glömt namnen men jag tror de står i resebrevet).
Utöver de två åt jag gott på Okeanida fast där var jag nog enbart för lunch.
Manolis var den första taverna jag åt på men jag blev besviken.
Dock: jag var där så tidigt på säsongen att de hade väldigt lite mat att erbjuda, jag tror det blev bättre under tiden jag var där för jag såg hur folk fyllde på kväll efter kväll. Så det kan ha varit betydligt bättre där än jag upplevde.
Keramikerna hade inte öppet när jag var där (tidigt på säsongen).
Om ni har bil eller moped och åker runt vill jag särskilt tipsa om Kastro (förstås) och Cheronissos, det lilla fiskeläget längst uppe i norr och Faros med Chrysopigi. Antingen kör man ner i Faros och går stigen längs berget bort till Chrysopigi, eller så kör man direkt ner till Chrysopigi. Fint kloster, fina badklippor, strand med två tavernor. Jag har ätit fantastiskt på den närmast klostret men har även hört att tavernan borta i andra änden av stranden ska vara väldigt bra.
Hoppas ni får en riktigt fin vistelse i Vathy (och på resten av Sifnos)