Sv: Förlovning
Tiderna har ändrats, även i Grekland. Många i den unga generationen ser inget större fel i att bo ihop...även om det inte är riktigt accepterat av de äldre.
Som "gammal" ser jag ju många problem i det här, eftersom det sociala trycket fortfarande är stort framför allt på flickorna, och man undrar hur många konflikter som ligger och pyser inom familjerna.
Aborter är vanliga men inget man diskuterar. Att vara ensamstående mamma är inte lätt någonstans, och här rejält mycket svårare på många sätt.
Samtidigt kan man väl bara vara glad över att det inte är som då min man var ung: om en ivrig grabb då lyckades hamna/lurades/ i säng av en oförståndig/beräknande flicka, MÅSTE han gifta sig för att inte få bådas släkt på sig...(min mans tolkning, vad kvinnor tänker om saken kan jag bara gissa)
Det var åtskilliga unga par som stack iväg och fixade förlovningen själva, jag känner två såna par...
Så med eller utan föräldrars samtycke har det här spelet pågått sen strax efter Adam och Eva ungefär.
Det sociala trycket inkluderande ekonomi och kyrkans åsikter ändras inte så snabbt.
|