Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-02, 15:35
iakk iakk är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Var lämpligast för barn?

Hej!

Jag tycker ni ska bo i Naxos stad, Chora. Visst är stränderna i Agios Prokopios, Agia Anna och Plaka superfina (fast inte speciellt långgrunda, något som jag tycker är en fördel för då är inte barnen så långt ut när de badar), i jämförelse med Agios Georgios som jag inte tyckte var någon höjdare, men byarna i sig är inte så mycket mer än några supermarkets och tavernor.
Många väljer dessutom att åka in till Chora på kvällen så det blir lätt öde, vägarna i byarna är smala och dåligt upplysta varför det inte är så roligt att knalla hem i (halv-)mörkret med barn (jag provade förra sommaren och hade som tur var med mig ficklampa, bilarna dyker snabbt upp i mörkret!). Även på dagtid kunde det vara något av ett äventyr att ta sig ner till stranden med barn och strandsaker för stränderna ligger nedanför huvudvägen som är smal (knappt så två bilar kan mötas på vissa ställen) och vältrafikerad (moppar, bilar och bussar = ett evigt tutande om företräde) och supermarketarna och tavernorna ligger förstås på andra sidan vägen från stranden sett, liksom hotellen, jag såg nog inget hotell som låg direkt på stranden och övergångsställen och trafikljus (!) finns inga. Däremot var det ingen speciellt trafikerad väg att ta sig över för att komma till Agios Georgios, och där finns hotell och tavernor som ligger i direkt anslutning till stranden.

Bussar från Chora ut till stränderna går ofta och kostar inte mycket, förra sommaren från 1 euro/person beroende på hur långt man skulle åka med. Vid vissa tidpunkter på dagen kan det dock vara mycket (med betoning på mycket) folk som åker och då vet jag inte hur jobbigt det eventuellt kan bli att stå med en 1.5-åring på armen när det är trångt och svettigt... Taxi är inte heller så dyrt (och jag har för mig att ni var fem personer som skulle åka?) och kostade 6 euro så det kan väl vara ett prisvärt alternativ till bussen?

Jag tycker att man hittar den där lagom-känslan som du skriver om i Chora som är större än Agios Prokopios och Agia Anna men ändå litet. Visst är det mycket folk i rörelse på kvällen, men inga bilar eftersom man mest strövar runt på gågator. Och där finns mycket att promenera runt och titta på, saker att köpa och glassar att äta. Skulle ni ändå välja att bo i någon av byarna skulle jag rekommendera Agia Anna helt enkelt för att jag tyckte där var aningen mysigare än i Agios Prokopios.

/Kajsa.
Svara med citat