Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-24, 20:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Frågor om att resa med Novair.

Jag vill inte heller kalla mig för flygexpert, vem här på forumet kan titulera sig det? Jag har flugit mycket med Novair´s A321 och tycker de är helt underbara att sitta i. Något jag tröttnat på är motorljudet man har om man sitter nära motorerna, sätena över vingen särskilt. Därför bokade vi, 2 personer rad 36, platserna A + B för att komma så "långt ifrån" motorerna som möjligt och lite skillnad var det ju mot tidigare års flygningar.

Jämna i gången frågas det? Betänk då att hastigheten är omkring 850 km/h på en höjd mellan 10.000 och 10.500 meter ö.h. I stort sett ingen flygning sommartid över Europa så här års är helt befriad från turbulens. Varm och kall luft som möts på denna höjd gör att vilket flygplan som helst får utstå skakningar. Det vibrerar, kränger lite, innehållet i ett plastglas på "bordet" framför en rör sig, vingarna rör sig lite grann. Kaptenen och hans kollega har dock ständig koll på sin radar och vet ungefär när ett turbulent området dyker upp och brukar då meddela passagerarna samt i förekommande fall tända säkerhetsbältesskylten. Jag som flygvan gillar inte heller turbulens, de går i regel över efter ett par minuter.

Vill därför påstå att en A 321:a är ett mycket behagligt flygplan att sitta i, mycket av inredningen är av plast och låter därför fullt naturligt. Ta gärna Arne´s råd och kontakta Novair i förväg vid flygrädsla.

(psst....para poli - 211 passagerare hade "min" flygning den 7/7 i år)

/Hasse (som tycker det är helt underbart med inflygning/landning)

Senast redigerad av Hasse den 2012-07-24 klockan 20:55.
Svara med citat