Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-19, 10:21
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Fina sandstränder i närheten av Lourdas?

Citat:
Ursprungligen postat av soof Visa inlägg
Hej!
Vi har två veckors semester bokad i Lourdas, och funderar på att hyra bil i några dagar för att se omgivningen.

Vart hittar vi en bra karta, och hur hittar vi sedan till de små stränderna? Är det bra skyltat?

Om vi hyr bil vill vi trots det hålla oss till den södra delen av ön eftersom vi inte vill köra för mycket men samtidigt se mer än stranden utanför hotellet. Har ni tips på fina sandstränder i södra delen av ön? Har ju läst igenom alla sidor i detta forum men det är så svårt att veta var stränderna som nämns ligger.

Tacksam för svar
Hej!

Kartor kan man ju köpa nästan var som helst . På dessa så brukar ju stränderna vara markerade.

Du frågade efter fina SANDstränder i södra delen av ön. Då kan jag rekommendera min favorit, Mounda beach. Flera km lång sandstrand, långgrund. Går man en bit ut mot udden så kan man vara helt för sig själv.
Kör bara söderut från Lourdata (Lourdatas strand är ingen ren sandstrand), passera Katelios (Katelios beach är enligt mig inte mycket att skriva hem om). En bit innan ni kommer till Skala så kommer ni till Ratzakli, då ser ni stranden från vägen. Där finns det tom. en skylt som pekar ner mot stranden. Jag skulle dock rekommendera att passera första nerfarten och ta nästa väg ner. Den är inte så brant ...
Länge bort ligger sedan Skala, men den stranden är enligt mig ganska medioker. (Ingen sandstrand)

Andra fina SANDstränder finns om ni åker lite norrut, till Svoronata. Där ligger Ammes, AI Helis samt Avithos. (Se på en karta). Ammes har mjuk fin sand. AI Helis har en mörkare mer packad sand. Dessa 2 är bäst i Svoronata enligt mig. Avithos var för några år sen min egen nr 1 på ön, men för 2 år sen så blev den "förstörd", då vinterstormarna "gjorde om" den fina SANDstranden till en stenig strand. - Så den går bort för mig.
En liten bit längre norrut ligger sedan Lassi. Där finns ett pärlband av fina SANDstränder. De bästa i Lassi är enligt mig, Platis Gialos, Makris Gialos samt stranden vid hotell Mediterranee. Fin sand och långgrund. Ej heller så mycket med folk som på de övriga 2. I övrigt kan jag nämna Antonios beach, som ligger bredvid Med´s beach, samt längst norrut i Lassi, Kalamia beach. Den stranden är mycket "primitiv", men har de billigaste solstolarna samt en kantina med hyfsade priser.

Trevlig resa till en superfin ö!
//Conny
Svara med citat