Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-11, 15:50
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rena rama grekiskan

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta E
Tänkte fråga om språkkursen som går att köpa på Kalimera.
Någon som har erfarenhet? Är den bra?
Hej!
Jag och Git har "Grekiska för dig"-kursen här nere på Kreta och vi tycker att den är kanon-bra. Att vi inte har kommit längre i vår ambition att lära oss grekiska beror på en kombination av slöhet (man måste verkligen avsätta tid till att plugga), att vi arbetar ganska hårt med såväl svenska som grekiska kunder och att jag har blivit en flitigt anlitad trummis här på "öa" (där medmusikanterna gärna vill utveckla sin engelska).
Dessutom, i en ort som Rethymno behöver man knappast kunna grekiska eftersom dom flesta behärskar engelska mer eller mindre bra, vilket ju är en nackdel för oss i lärandet av det grekiska språket! Dock finns det några affärs-idkare här nere som konsekvent enbart talar grekiska med oss (och inte i racer-tempo!) och det är jätte-nyttigt!
Vi har även en kurs på kassett-band som Git då och då brukar sätta på när hon går och lägger sig. Hon är ett under när det kommer till inlärning samt problemlösning i sömnen, jag fattar inte hur det fungerar!
Jag demonstrerade förra vintern "Grekiska för dig"-kursen för Spiros samt Agamemnonas (mina grekiska musiker-kolleger) och deras omdöme var helt enkelt "Bravo"! Så det är väl ett gott betyg!
Nu råkar ju jag och Git vara goda vänner med upphovs-makarna av kursen, men det påverkar inte vårt omdöme. Tvärtom, hade vi upplevt något som "fel" eller opedagogiskt i kursen så hade vi garanterat förmedlat våra åsikter.

Calle (som har siktet inställt på att behärska enkel vardags-grekiska inom ett år!)
Svara med citat