Den här morgonen när jag åkte till Theriso lyste Venus och Jupiter starkt, ovanför varandra, i Öster, och i Väster var det fullmåne (innan soluppgången).
I tisdags och onsdags kväll kunde jag med blotta ögat, från fiskeläget, se en svart fläck på Solen, just när den höll på att gå ned bakom bergen.
Jag tänkte på den planet som är närmast Solen, Merkurius, men den ska inte passera solskivan i år. Venus passerade över solskivan i Juni.
Återstår att det var en fläck på Solen, och det stämmer om man tittar på NASA:s hemsida. Och enligt den var det i onsdags ett utbrott på Solen av ofantliga dimensioner, vilket skulle kunna vara en bidragande orsak till den våldsamma temperaturhöjningen här på Jorden på Kreta torsdag och idag fredag.
Solfläcksaktiviteten betyder alltså inte, som man kan tro att Solen håller på att kallna, utan tvärtom att den skickar ut massor av materia och strålar starkare.
Det gäller att hitta rätt livsstil för det här heta klimatet. Sitta ute på taverna efter solnedgången till efter midnatt är inte dumt. Sova länge på morgonen. Ta det mycket lugnt, följa några invanda rutiner. Det är svårt att tänka och planera. Ingenting ska förhastas, men nästa vecka ska det bli lägre temperaturer, och jag tjatar på mig själv att jag måste orka upp på onsdag morgon igen och ta bussen direkt till Mecca - jag menar Meskla

(den står inte i tidtabellen) och se om jag orkar gå till Sourva och tillbaka.