Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A
Det här är goda initiativ! Vi få som bor/semestrar i sydost, vill ha ett eget område på Kalimera. Vi uppskattar Elafonissi, Chora Sfakion, Paleochora m.fl. men räknar inte in oss där på vår långa ö. Turismen på Kreta har ju stjälpt över till Chaniaområdet och det blir färre och färre, som hamnar i Agios Nikolaos och Makrigialos.
Sydostsidan passar utmärkt för åretruntboende. Sommaren kan vara alltför het och det kan bli svalt i februari (som detta år). 5 grader varmare än i norr låter dock för mycket! Det är sällan temperaturen är under +10.
Jag känner inte till att det varit någon brand i Vai. För 2-3 år sedan brändes dock en del av palmskogen i Preveli, som ju ligger på sydsidan.
/Jannis
|
Selv om jeg og trives
utmerket på vestsiden av Kreta, og gjerne reiser dit, synes jeg øst/sørøstsiden er kraftig undervurdert, så et eget område på Kalimera ville nok hjelpe

Vi var faktisk hele 8 ganger på Øst- Kreta før vårt første besøk på Vest-Kreta!
Det var pga klimaet først og fremt vi valgte øst siden vi oftest reiste i april, hvilke deilige aprilferier det var

November i fjor var en kald november i flg de lokale, vi leide leilighet i Makrigialos og hadde en d e i l i g måned syntes vi
- jeg hadde kjente i Chania deler av november og vet det var mye regn og kaldt/kaldere der) så ...
Mulig vi har vært spesielt uheldige men de to gangene (2007 og 2011) vi har lagt en vårferie til Paleochora har det vært kjølig, mye vind og kaldt vann i havet. - i fjor orket jeg ikke ta et bad i P i det hele tatt, det var første uka i mai.
Men, vi liker P veldig godt og reiser gjerne dit igjen, kanskje i juni eller oktober da for å få det været vi gjerne vil ha