Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-15, 15:56
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Njaa - det borde väl bli så att köpkraften håller sig oförändrad om det gäller varor och tjänster som produceras inom landet (Grekland).
Så alt som importeres vil bli like mye dyrere som den lokale valuta mister i verdi i forhold til valutaen til landet de importerer fra, devalueres. Tenker da f.eks på alt som har med transport å gjøre hvor det aller meste forbruker fossilt brensel og hvor transportmidlene er innkjøpt fra utlandet og må vedlikeholdes og fornyes med den svakere valuta. Jeg er meget overrasket over hvor utrolig mye som importeres her (og hvor lite som produseres lokalt), og tror at dette vil medføre en meget betydelig redusert kjøpekraft for alle som har sin lønn i Hellas og dette kommer da i tillegg til de allerede sterkt reduserte lønninger, pensjoner og sosiale ordninger. Selv de som er i fast arbeid vil da faktisk kunne oppleve en reduksjon i sin kjøpekraft på f.eks 50% i forhold til hva de hadde for et par år siden, og selv da genererte ikke dette nok inntekter til staten for å kunne håndtere de løpende forpliktelser de hadde til egne borgere og absolutt ingenting igjen til å møte forpliktelsene de hadde tatt på seg i form av låneopptak?

Jeg kan bare ikke se at innføring av egen valuta løser noe som helst med mindre all gjeld ettergis og grekerne aksepterer at de neste ti årene blir tøffe, meget tøffe, og tøffere enn de allerede er?

Og hvordan skal i såfall den greske stat kunne sørge for et oppegående banksystem, næringsliv osv hvis de har utelukket seg selv fra å kunne låne penger i utlandet? Vel, med mindre noen for alvor tror at de som har måttet ta tap som de faktisk ikke har råd til heller, og vil fortsette å låne ut mere penger til den samme debitor som har ført til nesten egen undergang?

Jeg er meget forvirret!