Citat:
Ursprungligen postat av Vim
Norge hadde sin bankkrise på slutten av 80-talet. Det som da skjedde var at staten tok over flere banker. Aksjene i disse bankene ble satt i 0, gjort verdiløse. På den måten var det eierne som tok tapet, mens sparepengene til folk ble reddet.
|
Ja, det husker jeg godt og mange var rett og slett forbanna på staten for slik dette ble gjort kunne man heller ikke få fradrag for det tapet man led.
Det ble gjort en masse rariteter deretter og husker selv at jeg gikk inn i aksjefond som Avanse 150 og Avanse 200 hvor man kunne redusere sine utsatte skatter(negative saldi /KS-andeler) med henholdsvis 1,50 og 2 kroner i forhold til gjelden på en krone avhengig avhengig av om disse fondene satte pengene i nye bankaksjer eller industriaksjer tror jeg det var. Rene gavepakken for enkelte av oss, men økonomisk katastrofe for de som tapte sine sparepenger uten å få noen skattefordel av dette hvilket man kunne ha fått ved å sette askjene til 0,01 øre per aksje.
Det skattefrie beløpet i Hellas var 12.000 euro, men er nå redusert til 5.000 euro. Skatten på beløpet mellom 5000 og 12000 er kun 10%så skatten i Hellas er lavere enn i Norge (og Sverige), men de rettigheter man får er heller ikke like gode, rimeligvis! Når "folk flest" tjener under 12.000 euro og ikke har betalt noen skatt/bidratt til fellesskapet med skatt på inntekt så betyr vel det også at man forvente at rettigheter står i rimelig grad i forhold til hva man har bidratt med, eller?