Sv: Tonåringar Agia Marina/Platanias
”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”
Dette ble sagt for 2450 år siden og jeg har ingen tro på at så mye har blitt forandret til det bedre!Og hvem som sa dette? Joda, helt riktig, det var Sokrates.Nå har ikke jeg ment noe om trådstarters barn, eller noen andres barn for den saks skyld, men jeg har levd for lenge og jobbet for mye med barn og ungdom til å tro på jultomten! Så derfor tenker jeg fortfarande; better safe than sorry, agerer deretter og har således sluppet unna de store overraskelsene både med egne og andres barn/ungdommer.
Og er det en ting som de aller fleste foreldre har til felles så er det en viss naivitet med hensyn til egne barn. I så måte er det nok å høre med politiet, ungdomsarbeidere, utekontakter, barnevernet osv osv og hva de sier om det. Så vidt jeg vet er det ingen aldersgrense for å drikke alkohol i Hellas og kontrollen med kjøp er vel så som så etter det jeg har erfart, hørt og lest.
|