Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-10, 17:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Antiparos Visa inlägg
Admirala håller med dig att de rika och mäktiga är värst vad gäller skattefiffel i grekland. Därför skrev jag i slutet att jag kommer inte att lita på att det ändras innan politikerna och andra höga sitter i fängelse. Tror du att detta kommer att ske ?
Spåkule har jeg ikke Men jeg håper da at ting forandrer seg sakte men sikkert, ikke minst holdningene, og at systemene blir mer vanntette og dermed vanskeligere å utnytte.

Citat:
Men vilka räknas som rika...tex vid en översikt av poolerna i Aten så fanns det bara 324 som skattade för pool men helikoptern räknade till 16974 st. Så det är inte bara politiker och rika måste vara några fler (medelklassen)
Ja, det er et godt eksempel på snusk, og smart gjort av dem som satte helikopterne igang! Men husk at dette gjaldt stor-Athen, hvor 3.074.160 mennesker bor, inkludert det meste av overklassen. Sånn sett utgjør de 16974 pool-eierne ca 0,55 prosent av denne befolkningen...

Hva som er middel- og overklasse er jo et definisjonsspørsmål. Middelklassen, la oss si en lærer, tjente vanligvis 1000 - 1300 e per måned før nedskjæringene, og hadde sjelden råd til pool. Totalt på siden, men et vennepar av meg (hun lærer, han ansatt i el-verket) anla for noen år siden et lite pool i hagen, etter å ha spart i flere år. De bygget det med vilje ikke ned i jorden, for bare pool bygget ned i jorden skulle skattlegges, ikke de som var montert oppå jorden. Men fra i år skal visstnok også pool bygget oppå bakken skattlegges....

Citat:
Om jag vore grek skulle jag rösta på det parti som verkligen hade som högst prioritet att sätta dit alla skattefuskare och skapa kontroll organ för att få in skatt. Jag hade konfiskerat alla politikers tillgångar, tagit alla rika redares pengar, jagat rätt på skattepengarna i schweits om de fuskat en krona . Men vad jag vet finns väl inget sådant parti igrekland idag av de stora ? , dvs folket röstar för skådespel fortfarande.
I de siste to valgene (før dette nå nylig), gikk både ND og Pasok til valg på at de skulle få slutt på korrupsjonen, iallfall. De vant hver sin gang.

Jeg synes du er ekstremt hard når du skrivet at "folket röstar för skådespel fortfarande." Valgflesk er ikke ukjent verken i Norge eller Sverige, og også vi stemmer vel stort sett på det partiet som vil gjøre det best mulig for oss selv og våre nærmeste.

Jeg er helt enig i at det er riktig å slå hardt ned på skattesnuskerne, og dette arbeidet har også begynt, uten at jeg kan si i hvilket omfang. Men igjen, og dette er faktisk viktig i denne debatten, så derfor, nok engang: Grekerne føler ikke de får noe særlig igjen for skattepengene sine, så hvorfor betale mer enn de må? De har ingen "kontrakt med staten", slik vi i nord har, staten "tar seg ikke av dem" på langt nær i samme grad vi er vant til. Enhver familie er vant til å kjempe for seg selv, staten toer ofte sine hender når noe skjer med deg eller familien din. Ja, jeg snakker i generelle vendinger, men før man tar dette fakta inn over seg, er det vanskelig å diskutere dette.

Og om de årlige 13 milliardene som utgjør ikke-betalt skatt og korrupsjon skulle komme den greske staten i hende, hvem tror du hadde nytt godt av dem? Den vanlige greker har et svar på det, og det svaret er ikke den vanlige greker.

PS: Jeg tror ikke det er så lurt å ta "alla rika redares pengar", sånn helt uten videre, da hadde rederne bare flagget ut - som de har gjort i Norge

Senast redigerad av Admirala den 2012-06-10 klockan 17:49.