Hej alla Vänner på Kalimera,
Tillbaka i vår lilla by vid vägens ände kan vi konstatera att framtidsoptimismen håller i sig, den ekonomiska krisens alla dystopier till trots.
En ny "Ouzeria" har öppnats och den lilla baren nere vid stranden är under renovering. I det senare fallet av en ung kvinna från byn som högskoleutbildning till trots inte fått något arbete på fastlandet. Planeringen inför mästerskapen i brädsegling fortgår även och en ny butik har öppnats för de som inte har de rätta utensilierna för ändamålet.
På den obebodda, men med förstenade träd fyllda, ön Nissiopi anläggs en ny besökspark. Till denna skall turister kunna ta sig med en glasbottnad båt, med vars hjälp även förstenade träd på havets botten (som inte alltid legat under vatten) skall kunna beskådas.
Att byn inte drabbats av den ekonomiska krisen i märkbar utsträckning, tolkar jag som ett bevis för riktigheten i den teori omkring "Distributed Economies" som lanserats av min professorskollega Allan Johansson.
En relativt isolerad by som Sigri, i huvudsak baserad på småskalig lokal produktion av livsmedel, varor och tjänster, är i mindre utsträckning känslig för världsekonomins svängningar. En traditionell bygemenskap sörjer för livskvalitet, även när den inte behöver manifeseras i en ständig jakt på billig massproduktion.
För de som vill läsa mer om den alternativa jakten, på en "hållbar utveckling", i en tid då både ekonomer och ingenjörer står villrådiga, rekommenderar jag "En olivodlares funderingar" av Allan Johansson. Den finns på Sahlgrens förlag i Finland :
www.sahlgrensforlag.fi
Alla besökar till Lesvos är välkomna till Sigri i sommar. Vi har ingen uttagsautomat i byn, och har aldrig haft, så oron för att den inte skulle innehålla några pengar är obefogad

.
Its worth reaching the end!
Mikael