Admirala svår fråga du ställde beror nog på flera orsaker och finns nog lite olika åsikter om detta.
Grundproblemet är nog att nästan alla länder lånade och växte fram till ca 2007. Vad de borde gjort var att stoppa överhettningen långt tidgare i ekonomierna, med med demokratier som röstar fram " bröd och skådespel" åt folket så vill ingen lyssna på sådana pessimister som kräver omstruktureringar, sparande etc i goda tider. Grekland har aldrig haft en budget i balans.
Ett annat problem tror jag är att innan Euron infördes kunde alla länder runt medelhavet lova runt och hålla tunt då man bara ökade inflationen till 10 % per år så löste sig allt (dvs smygsänkte lönerna med 10 % per år). Lånen för dessa länderna blev då också väldigt höga 10 + %.
Tyskland å sin sida som fortfarande kommer ihåg Wiemarrepubliken och hyperinflation som raderade ut alla besparingar är livrädda för inflation.
När så Östtyskland införlivades i Tyskland så fick Tyskland stora problem och man tvingades effektivisera och spara långt innan crashen 2007, så tysk industri stog effektiv och redo när lågkonjukturen kom.
När tyska löner gick ner så har andra löner i södra Europa mångafaldias utan att effektiviseringar i samhälle och industri skett. Detta innebär att konkurrenskraften mellan Tyskland och södra europa snedvridits.
En ytterligare faktor var ju att medelhavsländerna även var mycket beroende av turister som kom och spendarade pengar, vilket avtog i låg konjukturen.
Angående skattesmitning så är medelhavsländerna långt värre än Irland och Grekerna anses vara värst av de 4 runt medelhavet.
Se tex denna artikel: som bland annat också behandlar psykoligi om varför man inte vill betala ( tex om grannen inte betalar tänker jag inte betala

)
Citat:
Greeks, by contrast, see fraud and corruption as ubiquitous in business, in the tax system, and even in sports. And they’re right to: Transparency International recently put Greece in a three-way tie, with Bulgaria and Romania, as the most corrupt country in Europe
Read more http://www.newyorker.com/talk/financ...#ixzz1xOe6WTMv
|
Vidare artikel om medelhavsländerna som stora skattesyndare allihopa:
Evading taxes is almost a national pastime in European nations such as Greece, Spain and Italy, and for years their governments largely looked the other way.
Citat:
Evading taxes is almost a national pastime in European nations such as Greece, Spain and Italy, and for years their governments largely looked the other way.
|
Finns mycket mer om grekland men som jag länkade till tidigare om den nya skatteindrivaren som gav upp då alla skattekontor fuskade och han själv fick gå. Den dan vi ser höga politiker och rika i fängelse litar jag på att grekerna gjort sitt arbete innan dess är det bara skådespel på tevekanalerna.
PS: i spanien och Irland byggdes även en gigantisk husbubbla upp som regeringarna där valde att strunta i men detta får vi ta en annan gång.
Oj blev längre än tänkt men var en start ifrån mitt huvud.