Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-05, 05:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sougia, Loutro eller Chora Sfakion?

Att välja mellan Loutro, Souga eller Chora Sfakia är nästan ett omöjligt val.

Har ni gått Samariaravinen (vilket jag inte skulle göra) och vill vila ut är Loutro det det naturliga valet. Trots att byn numer är uppbyggt på turism känns det inte kommersiellt, tycker jag. Den godaste maten i hela Grekland har jag ätit där, och alla tavernor har samma standard.
Sysselsättning: Titta på herden uppe i berget som vaktat sina getter. Och det är lätt att komma i samspråk med andra turister om man vill det.

Chora Sfakia: Ganska dött på vintern, men charmigt på somrarna. Ofta får man se kretensare som fortfarande använder sina folkdräkter till vardags. Det finns apotek, bankomat och en hel del andra faciliteter.
Sysselsättning: Titta på horderna av turister som kommer med färjan från Samariaravinen och går till sina respektive bussar en gång per dag. Three Brothers har nedanför sin taverna en liten (konstgjord) sandstrand, som är ett bra badställe. Här i byn kan man känna historiens vingslag från krigen.

Souga: Bra badställe med lång strand. Många tar logi på stranden i hängmattor eller tält.
Sevärdhet: Befolkningen har ansträngt sig på att göra byn grönskande och blommande.

Jag skulle välja som Kalimera. Loutro är verkligen en by att BARA VARA och att inte göra någonting.

Men alla 3 byarna har sin egen, genuina charm.

Birgitta.
Svara med citat