Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-02, 22:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Många har det nog förfärligt men de som inte har det borde börja betala skatt. Häromdagen intervjuades två greker i Sveriges radio P1. Den ene hade flyttat en miljon euro till en brittisk bank och den andre en halv miljon till en cypriotisk bank men det var för osäkert så han skulle flytta dom vidare till ett annat land. Blev förundrad hur det kan få ske? Gäller inte samma rgeler inom hela EU?
Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar? Vilka regler är det som inte är samma? Kan ha fel men jag trodde att det råder fri rörlighet för kapital vilket innebär att vi har rätt att placera våra pengar i vilket land och bank vi vill inom unionen.

Jag hörde samma intervju i P1 och tyckte nog snarare att det var lätt att förstå dessa två greker. Tänk dig själv att du stretat ihop ett sparkapital på ex.vis en halv miljon kronor. Du vet också att risken är stor att ditt land byter till en svagare valuta vilket, om det sker, troligen innebär att ditt kapital halveras i värde. Handen på hjärtat; hade inte de flesta av oss agerat likadant och placerat om pengarna till en bank i ett land där värdet av besparingarna kan garanteras. ?

Senast redigerad av laero den 2012-06-02 klockan 23:06.