Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet...............
..............som stöttar ett skattesmitande land.   Är det en börda JAG ska ta på mig.??
Lissi
|
Javisst har jag gjort lika dant, jag måste dock i ärlighetens namn erkänna att jag inte förrän de tre senaste åren reagerat på avsaknaden av kvitto, tidigare har jag inte ägnat det en tanke, jag har varit dåligt påläst om hur ekonomin i landet sett ut och på vilket sätt EU-bidragen strömmat in, vilket jag säkert inte är ensam om heller

Jag har aldrig fått frågan om jag vill betala XX-euro med kvitto eller X-euro utan kvitto, hade jag fått frågan och valt kvittolöst alternativ, då hade jag kunnat känna mig delaktigt i systemet.
Kvitto i alla ära, men vad spelar de för roll så länge inkomsterna inte redovisas?
Jag menade med mitt inlägg absolut inte att de som väljer att resa skall känna sig omoraliska, och det tror jag att du Lissi förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av maji
Precis så känner jag också!!
Detta är ju inget nytt för oss som åkt till Grekland under många år.
//maji 
|
Jag kommenterar på liknande sätt till dig, jag har inte reflekterat över det tidigare år, varken under drachmernas tid eller senare heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
Det är bara barnfamiljer som får bidrag utan att ha tjänat ihop till dem i förväg. .....jobbat "vitt" i två säsonger för att få ta del av). Det bostadsbidrag som finns får bara den som jobbat ihop en massa försäkringsdagar, kommer inte ihåg om det är runt 1500 dagar......Övriga bidrag är antingen rejält sänkta eller helt indragna..........
|
Jag stympar inte citatet, valde bara att ta med en bit av all intressant info du delger.
Vad jag egentligen hade i tanke när jag skrev (vilket jag inte klart uttryckte) var uttalandet från kommunistpartiets ledare "Ge oss mer bidrag, annars betalar vi inte"
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att EU kräver motprestationer från landet innan mer medel släpps till. Och visst känner jag med gräsrotsfolket som alltid är de som får det tuffast när det skall stramas åt. Men ovanstående uttalande kommer ju från en som påstår sig vara kapabel att styra landet, det oroar mig.
Själv avvaktar jag och ser vad som sker den närmsta tiden efter den 17 juni, eftersom jag inte har bokat än, så känner jag att jag lika gärna kan vänta.