Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2012-05-09, 16:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Tilos. Dag 11.

Igår kväll åt vi på Omonia efter den sedvanliga ouzon på torget. Vi bokade bord, men det hade vi inte behövt göra, där fanns gott om plats. Här är färre turister denna vecka än vad det var förra veckan. De jag pratat med säger att det är färre turister nu, än vad det var vid samma tid förra året. Men det kanske kommer många turister hit efter att ha läst våra rapporter. Hoppas det!




Vi åt årets första souvlaki på Omonia igår. Den var supergod. Men det var ingenting mot den färska kalamarin som ni ser skymta i bild bakom souvlakin. Jag ska äta det igen och ta en riktig bild. Färsk kalamari är såååå mycket godare än fryst, som man nästan alltid får in annars.




När jag gick upp i morse för att gå till bagaren såg jag till min förtjusning att det var moln på himmelen. Moln har flera fördelar: soluppgången blir snyggare, vi åt frukost på framsidan i stället för på baksidan (som också är vacker!) och vi kunde vara på stranden.




Frukost med utsikt.




Efter en lång frukost gick vi ner till stranden och la oss på varsin solstol. Det är säkert fem år sedan vi senast solstolslåg. Faktiskt var det riktigt skönt. Inte nog med det: vi badade! Bildbevis ser ni ovan. Jag vet att personen på bilden skulle kunna var vem som helst, men jag försäkrar att det är jag. (Vi tippade på 22 grader i vattnet.) På stranden var det nio personer. Ganska öde med andra ord.



För tre dagar sedan kom en grävskopa körandes på bortre delen av stranden. Under tre dagar har den ”skopat ut” stranden efter vinterns stormvågor. Stranden såg innan ut som höga berg och djupa dalar.




Tre dagar tog det att släta ut stranden. Han som körde grävskopan tog det minst sagt lugnt. Idag – när vi låg på stranden – kom en traktor som skulle slutföra jobbet genom att ploga hela stranden. Vi trodde att han också skulle arbeta långsamt. Men icke. Han kom körandes så fort att vi var tvungna att slänga oss upp på vägen och upp på tavernen. Antagligen var det roligare att köra en modern traktor än en gammal långsam grävskopa. Nu är stranden jättefin.





Dagens lunch. Inte en korv så lång ögat når.

Imorgon ska vi ut på vandring igen. Den sista innan vi reser hem på söndag. Vi hoppas på fortsatt molnigt väder då också. I skrivande stund har dock molnen lämnat oss och solen skiner igen.
Svara med citat