Sv: Tips om Ag. Apostoli?
Agii Apostoli er kanskje det stedet på Chania-kysten det har skjedd minst utbygging i løpet av de siste 16 år. Området blir benyttet som rekreasjonsområde for befolkningen i Chania, og har fremdeles litt av det "uberørte" preget som før. For en del år siden var det planer om en total nedbygging av området, kapital fra Athen stod klar, og det blir påstått at store summer gikk til de lokale politikerne for å påvirke tillatelse til utbygging. Utbyggerne var så sikre at de begynte å bygge vei tvers over den halvøya som er nærmest byen, før vedtaket ble gjort. En massiv protestaksjon ble satt i gang, der både fastboende og turister ble mobilisert (Jeg var selv med på protesttog og underskriftsaksjon), og utbyggingen ble ikke gjennomført. Veien som ble bygget, ligger der nå som en ganske uforståelig blindvei til ingensteds....
Området er en av mine største favoritter på Kreta. "Vår" taverna har etter hvert blitt Pergola, men også Andreas og tavernaen på Hotel Flamingos er bra. En spesiell opplevelse kan det være å spise hos Abraham oppe ved hovedveien. Dersom Abraham er i godt humør og liker noen av gjestene, bærer han inn desserter og frukt og kaker og kaffe og irish coffe og raki i endeløse mengder......
Tvers over hovedveien fra Abraham er det også et godt giros-sted for lunch, som turistene nesten ikke har oppdaget, men som blir mye brukt av grekere. Jeg tror det heter Apetitos eller noe sånt.
Det er også flere gode tavernaer på veien opp fra hovedveien mot Daratso, særlig Dimitris&Sakis (tror jeg det heter).
Og så går det buss til alle tilbudene i Chania tre ganger i timen........
|