Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-23, 20:23
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Bygga sommarstuga i Grekland

JA ROLF detta är ett fantastiskt forum och nu vill vi stödja dig att bygga din sommarstuga på Tilos..

El här kostar lite olika från Ö till Ö så kolla med Tilos.
Jag menar ej att du skall bygga passivt hus utan ha kunskapen för att ta rätt byggbeslut.
Att satsa på isolation och aktiv ventilation rekomenderar jag bestämnt samt 20-30 cm isolation i grunden för detta kan ej fixas efter. Fönster,dörrar mm kan man ta när man tycker och byta. Jag tänkte ett tag gjuta in golvvärme utan att koppla in hela systemet det föränn jag vet att det behövs på ett isolerat hus. I badet kan du lägga lite el-värme uppepå vatten-slingorna som ren lyx värme.

Vi bor på ca: 60 kvardrat Grekbyggt hus och förbrukar mer energi på årsbasis värme/kyla än vad mina barn gör i sina större hus i Sverige..räknat i €=pengar, vi har centralvärme med olja,vedkamin och värmepump men i vinter har vi ej trots kylan använt olja men 3 ton ved...

Som du kanske förstår så är detta ett av mina intressen och jag har blivigt antagen till special utbildning och certifiering som kontrollant för passiva hus i Grekland. Det finns i dag enligt uppgift ej något godkännt passivt hus i Grekland trots all denna solvärme.. kanske jag ej satsar på denna vidare utbildning det finns så mycket "lokala experter" så det ger kanske bara ovänskap.

Olle

Pellets finns säkert på flera öar nu och i framtiden
Svara med citat