Hej Rolf och välkommen till forumet.
Jag är nästan i samma sits som du.
Jag har köpt tomt 12€/kvardratmeter men tror att priset normalt är högre med både vita bergen o Psiloritis samt havet som utsikt.
Det var inga problem med tomtköpet ta det som steg 1.
Hus skall jag EJ EJ bygga enligt Grekisk standart.
Här bygger man stora fina hus på en nästan oisolerad grund!! man hänvisar till det varma klimatet men glömmer fukten som kryper upp.
Har man sen värmegolv med dålig isolering så kommer fukten in snabbt..
Jag rekomenderar dig att köpa ett färdigt isolerat hus som dom monterar upp på en vecka.
Dom är isolerade väggarna ca:K= 0,11 w/kvm här bygger man med ofta över K=1.5 i väggarna och kallar det isolerat. Kanske bara 5cm isolering mellan tegelväggar som yttervägg.
Har flera bekanta som byggt sina lyxhus med denna lilla isolering och det kostar att värma på vintern och kyla på sommaren.
Värme/kyla återvinning i ventilationen bör/skall du ha som vi bygger i övriga europa. Nästan 90% återvinning av värme opch kyla samt byter all luft i huset på 2 timmar. Vanlig passiv vent fungerar dåligt i värmen.
Kolla passivhus på nätet.
http://www.passivhuscentrum.se/
Denna leverantör av hus har jag besökt i Athen och om jag bygger kommer jag att anlita dom.
www.kofinas.gr
Är ute på vandringstur har mer information hemma.
Olle
ps: ett färdigt hus exkl. grund tomt anslutningar mm altså bara färdiga huset kostar ca: 7-800€/kvardrat som riktlinje.