Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-29, 17:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Färdigklappat

Det vi ser här är ett typiskt exempel på mänskligt beteende:
antingen VILL man inte tro att det är så som det berättas om och då VÄLJER man att avfärda det som skrämselpropaganda
eller så blir man okritiskt förskräckt bara för att man läser om det.

Sanningen ligger allt som oftast varken i ena eller andra facket. Att undernärda djur (och människor) har nedsatt motståndskraft mot ohyra och diverse annat är ju inget nytt påfund. Att det är befogat att iakta en viss försiktighet när det gäller pälsdjur är inte heller något nytt. Varför avmaskar vi annars våra svenska katter, till exempel?

Sälvklart betyder detta inte att det finns någon anledning till överdriven försiktighet, men däremot till sund försiktighet. Att människor får mask från djur är inte speciellt ovanligt i Sverige heller.

Det finns ju inte alls lika många undernärda och sjuka hundar och katter i Grekland numer, som det fanns till exempel när jag reste dit första gången i slutet av 70-talet. Men då var det desto tydligare att många djur mådde dåligt av svält och sjukdomar, så då bestämde jag mig för att inte ta risken och klappa djuren. Det vore konstigt om smittorisken inte har minskat sedan dess, men det vore lika konstigt om den inte finns alls idag.
Svara med citat