Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-31, 22:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Greklands populäraste ö

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Till viss del håller jag med, MEN vore det inte så att väldigt många faktiskt tycker att Turkiet är bra (och billigt, vilket verkar vara viktigt) så skulle ändå inte så många åka dit år efter år.
Nja, jag är inte helt säker på detta. Jag har en känsla av att det ligger en form av marknadsföring bakom det hela, kan det vara så att turkiska flygbolag (för det är åtminstone här i Umeå Turkiska bolag) under en lång tid har fått bidrag från staten (eller kanske tom blivit uppmanade) för att flyga in en massa turister från så många platser som möjligt till deras land. Alltså en typ av långsiktig marknadsföring från myndigheterna.
Säg att i stället grekerna för 10-15 år sedan hade kommit på att man ska flyga in turister från många små flygplatser runt om i nordeuropa för att på så sätt bygga upp sin turistindustri. Jag tror att man hade fått samma effekt även då och nu hade haft en betydligt mera utbyggd turism på många orter som kanske inte är så exploaterade ännu.
Jag tror helt enkelt att turkarna hann lite före här för jag tror inte att turkiet hade så mycket bättre förutsättningar än grekerna då de körde igång, dessutom har ju Turkiet ett statsskick som gör att det inte finns samma kundunderlag som Grekland har. Många väljer bort landet av ideologiska skäl och det problemet tror jag att kommer att fortsätta många år till.

Mvh Janérik (som inte har Turkiet i reseplanerna)
Svara med citat