Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-23, 09:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resejournalistiken

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Visst det är lördagsgodis även för mig men nog tycker jag att man kan ställa större krav på journalistiken än det du skriver Lissi. Den ska ju också vara granskande, undersökande och en gång i världen kallades den för den tredje statsmakten.
Eva
Det är höga krav, på journalister om saklighet, opartiskhet etc, det vet väl jag också, men hur der det ut i verkligheten? Det är nog olika krav på att vara t ex politisk journalist och resejournalist och "skallertidningsjournalist i praktiken.

Jag skrev bara att jag inte tror på allt som skrivs i resetidningar då de ju antagligen har starka kopplingar till turistnäringen. Att journalister där är särskilt seriösa tror jag inte. De skriver ju resereportage med mycket "tyckande" om resmål. Ofta är det resejournalister sim skriver om "sina pärlor" och det kan väl inte bli så himla objektivt. det förväntar jag mig faktiskt inte.
Vi gillar ju olika saker alla läsare.

Jag läser tidningarna om resor som underhållning och inget annat och orkar inte irritera mig på allt, då blir livet så trist, tycker JAG! Andra får tycka precis hur de vill och får granska allt med kritiska ögon.

Lissi
Svara med citat