Ämne: Rhodos=Raki?
Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-16, 23:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer med dem som säger att raki i Turkiet smakar som ouzo i Grekland.
Det som jag tänker på när jag hör ordet raki är dock i första hand den man får i Grekland och den tycker jag har stora likheter med Italiens grappa, vilket också innebär att smaken varierar en del från den ena till den andra varianten, men som sagt, grundsmaken tycker jag är som grappa (om vilket många av mina vänner (orättvist) gör som Arne om rakin, kallar det flygfotogen).

Masse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rak%C4%B1

Den Grekiska rakin, Tsikoudia i mitt fall, om rätt lagad från första bränningen av druvresterna, är rena nektarn
En bra raki ska vara mild nog att dricka mycket av, passa till både kaffe och tilltugg och inte ha någon annan eftersmak än druva. Om den har en bismak eller smakar flygplansbränsle är det "turistraki" av andra och tredje kvalitét - ofta smaksatt för att dölja den dåliga kvalitén. Sån skit skickar jag ut efter att ha luktat på den! Jag är inte okunnig bara för att jag är blåögd och född utanför Greklands gränser. Smakar det skit och luktar unket ska ni be om att få den raki som de ger till Grekiska gäster! Gissa om ni får se mååånga häpna miner då

//Kikh
Svara med citat