Ämne: Rhodos=Raki?
Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-16, 11:19
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Rhodos=Raki?

Jag hör till den delen av mäskligheten som ej vet hur flygfotogen smakar men vet hur den doftar och det är ej Raki det doftar för mig. Snarare så kan scandinaviskt hembränt lukta mycket illa.

Det finns många olika smaker på Raki och då menar jag ren Raki ej denna med ex. Honung som jag ej gillar, för söt.

a. Den riktigt hemgjorda rakin där man trampar eller med maskin mosar druvorna lämnar mycket druvjuice kvar, man plockar bort skälkar/gränar och blad; Det blir oftast god "rund" smak.

b. Om man ej plockar bort skälkar/grenar och blad kan rakin bli "lite" fränare.

c. En hel del folk odlar druvor bara för att göra raki och destilerar det snabbjästa vinet och detta blir en mycket mild raki.

d. De större vinerierna pressar med hydralisk kraft ut nästan all juice ur druvorna, de har oftast ej lisens att göra raki så resterna "delas ut" till de med lisens, då tillsätter man ofta vatten och jag misstänker att man kanske ger lite annan kraft också vet ej. Denna raki är för mig ej raki utan hembränd sprit eftersom det är brist på druvjuice. Kanske kan smaka flygbränsle. Säkert billig att köpa för vissa restauranger för ortsbefolkningen dricker den oftast ej.

e. När man gör Ozo på vissa ställen så startar man med raki tillsätter anis samt mycket andra hemliga kryddor med olika egna recept, sen destilerar man det en gång till. Den gråa färgen som blir när man tillsätter vatten är anisoljan som krisaliseras har jag hört sägas.

f. Citron raki som kan köpas ex. Hos slaktaren i Pigi utanför Rethymnon görs av Raki som man lägger massor med citronbitar i som får vila ett antal dagar sen destileras allt igen, detta ger en stark raki med en svag smak av citron, ingen honung eller socker, god.

g. Det finns sen ett stort antal olika resept med olika smaktillsatser och där man även använder mullbärsjuice men det är ju ej raki för oss som tycker om raki.

Jag har köpt Kreta raki på både Kos o Nisyros

Olle
Svara med citat