Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-14, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur går det för utlänningarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, tänk på alla stackars läkare som under alla år jobbat svart med det "lilla kuvertet" - fakelaki. Hur gör de nu?

/Netwolf
Ja det är ett förfärligt system som "hela det grekiska samhället" har ansvaret för men just de som arbetat med flyktingar har gjort ett tungt, oftast helt oavlönat och beundransvärt jobb. De har haft mottagning på kvällar och em och hjälpt svårt sjuka människor, arbetat med förebyggande mödravård, barnvaccinationer etc. Det är nog andra frifräsare som tagit emot kuvert av sina patienter. Fakelo genomsyrar hela det grekiska samhället och kan de lyfta sig ur det här är mycket vunnet.

Det vi måste göra när vi åker till landet är att alltid begära att få kvitto när vi ex betalar vårt boende.
Enligt grekiska vänner jag har inställningen kanske så sakta börjat ändras. Exempelvis är det inte längre lika fint att visa upp att man har pengar som tidigare. På många stora turistorter jobbar nästan all personal svart det finns de som pratar om 9 av 10 vilket låter troligt utifrån det jag sjäv sett i landet. Antagligen kommer det att genomföras skatterazzior på ett helt annat sätt än tidigare på stora turistorter ex på Kreta. Jag skämtade en gång på Kalimera om att de borde ta hjälp av svenska myndigheter med skatteindrivningen men i verkligheten blev det så att tyska skatteexperter kommer att hjälpa grekerna och de lär vara väldigt effektiva.

Eva
Svara med citat