Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-13, 11:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Frågor om Chania, Kreta

Chania er en by som har mye å by på, og vi hadde ingen problemer med å få tiden til å gå de gangene vi har bodd sentralt i byen. Den ene gangen bodde vi på Hotel Kriti, et typisk, bra byhotell med mange forretningsfolk i tillegg til turister. Den andre gangen bodde vi så sentralt som man vel kan bo i Chania, på Hotel Diktynna, med balkong ut mot "lærgaten", Skridlof. Mer "gresk" hotell har vi vel knapt bodd på, enkelt men OK, selv om nesten ingen snakket annet enn gresk, og frokosten var den enkleste vi har fått på noe hotell, tror jeg.

Det samme gjelder i Chania som de fleste andre turistbyer, hold dere på god avstand fra havnen hvis dere ikke er spesielt glade i dyre og dårlige turistfeller. Jeg liker godt å gå innover i byen mot presidieplassen, hvor det fremdeles finnes restauranter hvor man kan "risikere" at menyen er bare på gresk, selv om det minker på slike steder der også.

Splanzia er en bydel hvor det også finnes flere perler, hvor man kan møte lokalbefolkningen på tavernaer og ouzerier. Selvfølgelig kan man møte turister også der, men området er ikke totalt dominert av turister slik havnen er.

I Nea Chora-området er det også trivelige steder hvor turister og lokale møtes. I tillegg er det en brukbar strand her.

Den store markedshallen et must, og det samme er gatemarkedene, som foregår flere dager på forskjellige steder i byen. Det største er på lørdagen fra området nær Hotel Kriti i sentrum, og helt ned til den gamle havnen. Jeg ønsker deg en god tur!
Svara med citat