Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-05, 10:04
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Jag har ganska mycket erfarenhet av det här, sedan jag på allvar skickade flyttningsanmälan till skatteverket 2010 när jag bott 3 år i Tjeckien. Fra.a. var det för att det började kännas allt för osäkert med sjukförsäkringen. På samma sätt reagerade FK och ville ha utförligare upplysningar. Det är fr.a. för att få reda på hur seriös din utlandsvistelse är, om den inte bara är tillfälligt utan kommer att fortsätta. Så därför är det bäst att vara fullständigt ärlig. Nu kanske du har blivit inskriven på IKA genom att du arbetat. Jag har blivit inskriven genom att FK skickade mig blankett E121 , men det hade dom inte gjort om jag inte intygat att jag verkligen vill stanna i utlandet.
Sedan när jag flyttade till Grekland, gick det snabbare att få E121 och nu har jag alla "nummer" men inget upphållstillstånd, men om jag vill bli medborgare är det säkert nödvändigt.
Du kommer nog att bli utskriven ur svenska FK.

Skatteverket hörde också av sig och ville veta mera. Det ville ha intyg från dom utländska skattemyndigheterna för att kolla om jag betalde skatt i Tjeckien. Jag ringde att och sade att jag bara har inkomst i Sverige och betalar skatt där och då tog dom tillbaka sin förfrågan.
För dig blir situationen den motsatta. Du betalar skatt på inkomsten i Grekland och ska inte betala skatt i Sverige. Tala bara om sanningen, men var på din vakt om det är någon handläggare på skatteverket som är fel ute, dom gör också misstag. Ta reda på så mycket fakta som möjligt som går att läsa på skatteverkets egen hemsida.

Senast redigerad av lugnagatan den 2012-03-05 klockan 10:24.
Svara med citat