Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-25, 09:10
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Jeg har bare hørt på det utsnittet på ca 12 minutter som pollebosse linket til, men jeg oppfattet ikke at det ble nevnt noe om statsbankrutt og hva som da vil skje, men mye snakk om hva man skulle ha gjort (og ikke gjort) og hvorfor. Som sagt er etterpåklokskap den eneste sanne vitenskap.
Enigheten var vel stor om at Hellas ikke er i stand til å betale tilbake sine skulder, men siden mye av gjelden nå vil bli ettergitt så er jo det nå en delvis tilbakelagt problemstilling.

Dirk Muller var meget tydelig på at å spare seg ut av krisen er galskap og at det beste for Hellas nok vil være å gå ut av EMØ og tilbake til en egen valuta. Årsaken er at Hellas idag ikke er konkurransedyktig på noe område, prisene for høye, produktiviteten for lav og hele samfunnsstrukturen trenger en total forandring/forbedring.

For Europa/EU som helhet så er det greske problemet - 300 millarder euro - håndterbart

Han var meget tydelig på at det må være grekerne selv som skal ta ansvar for dette, som selv skal velge sine politikere og at det er bare er de selv som kan få orden på samfunnet igjen. Han mente vel at uansett så vil dette ta (flere) tiår.

Jeg oppfattet ikke at det var noe nytt, eller noen nye tanker, som kom frem i dette innslaget.

Betalingsinnstilling og konsekvenser av dette?

Tja, ikke så lett å si, men jeg tror at det vil bety at alle greske banker vil gå i konkurs, all betalingformidling vil stoppe opp og ingen får ut sine penger. Hva dette vil bety kan man selv tenke over, men det vil bli meget ubehagelig!

Dirk Muller var ellers meget bekymret for den radikalisering man ser i Hellas og som man må unngå. Han viste også et personlig engasjement og fortvilelse over de mange historier man hører om og leser om mht matmangel, sult, barn som ikke kan bo hos sine foreldre osv og at dette var jo Hellas, et land i Europa og ikke i Afrika.