Sv: Ungdomsarbetslösheten
Tack Wolfen, nu har du öppnat Pandoras ask. Tråden blir kanske lika lång som ”Grekiska krisen”.
Mitt bidrag till brasan kommer från erfarenheten av ett relativt långt arbetsliv och förmånen av att ha fått träffa människor i alla positioner från hög till låg och i privat till offentlig verksamhet.
Jag påstår att en starkt bidragande orsak till ungdomsarbetslösheten är nätverkande och kontaktodlande. Tvi vale. Jag har personligen sett, och även läst från debattsidor i dagstidningar, att i Sverige idag går c.a.80% av nya arbeten till gruppen med nätverkskontakter. Det finns forskare med civilingenjörsexamen som inte kommer in på arbetsmarknaden och ungdomar från bästa skolorna som långvarigt jobbar gratis, eller näst intill, på praktikplatser i hopp om att kunna tävla med nätverkarna. När vår landsfader säger i TV, att bara man skaffar en bra utbildning så är lyckan gjord, blir jag tårögd.
Vad är då nackdelarna med kontakter som oftast beskrivs som något positivt? I mina ögon är det i korthet ett sätt att komma före någon man annars inte hade gjort vid likvärdig bedömning, i alla fall i en situation där det är brist på arbetstillfällen. Nätverk är (åter enligt min mening) även farligt ur samhällsperspektivet eftersom det på mellanchefsnivå är en bromskloss för yngre kompetenta när de ses som konkurrenter om chefsposterna och håller kvar personer på poster där de inte borde vara. Det är i förlängningen även en risk för ökad korruption då någon som fått en favör i nätverket rimligtvis förväntas återgälda den.
För att bibehålla kopplingen till Grekland så berättar jag att i diskussion med mina kretensiska vänner bekräftar de att problemet är minst lika stort där.
Daher!
|