Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-21, 22:53
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag tror att en viktig debatt ar hur hart man egentligen kan pressa grekerna. Finns det en grans? Var gar den gransen?
Först vill jag säga att jag precis som de flesta här tycker det otroligt sorgligt att se att Grekland och grekerna är i den här situationen och, precis som du ger exempel på, får det allt sämre på alla plan.
För det andra tycker jag att din fråga är lite fel ställd. Visst, när den sk trojkan ställer krav för att betala ut nödlån kan man kanske kalla det för att pressa Grekland. Men vad är alternativet? Att betala ut nödlånet utan krav och låta landet slarva bort även dessa pengar i en gigantiskt växande statskuld?

Jag har kört bil nästan hela dagen och lyssnat på P1 som till stor del avhandlat Grekland. Sansade ekonomijournalister gör bedömningen att det trots allt finns en liten chans att det här kan lyckas. Räddningspaketet i kombination med skuldavskrivningar på ca 75% från privata långivare innebär att statsbudget når balans nästa år exklusive räntor på statskulden. Om Grekland gör det de ska så ska statsskulden ner från dagens nivå på 160% av BNP till 120% år 2020. Isåfall är man nere på Italiens nivå och närmar sig ett kontrollerbart läge. Dock ruskigt högt i förhållande till euro-zonens maxtal som är 60% eller Sveriges 40%.

Då till din fråga om var gränsen för Greklands åtstramningar går. Med hänsyn till ovanstående skrämmande siffror så lär ju tyvärr svaret vara att åtstramningarna inte är för stora.

Senast redigerad av laero den 2012-02-21 klockan 22:59.