Sv: Grekiska krisen
Jag tror att en viktig debatt ar hur hart man egentligen kan pressa grekerna. Finns det en grans? Var gar den gransen?
Mina intryck ar att grekerna visst forstar att de inte kan leva som de gjorde tidigare, att alla maste uppoffra nanting. Men pa senaste tiden sa tycker folk att det gatt lite val langt vad galler lonesankningar och skattehojningar. Och de ar oroliga for hela tiden beslutas det om nya nedskarningar och de vet inte var det kommer sluta.
Fran 1 November forra aret sa borjade en gemensam lonetabell att galla for alla inom offentliga sektorn. Har kommer nagra exempel (visar efter skatt):
- Anstalld 1 ar med gymnasieutbildning utan barn : 619 Euro
- Anstalld 1 ar med universitetsutbilding utan barn : 783 Euro
- Anstalld 1 ar med gymnasieutbilding med 3 barn : 730 Euro
- Anstalld 1 ar med universitetsutbilding med 3 barn : 919 Euro
- Anstalld 30 ar med gymnasieutbilding utan barn : 1055 Euro
- Anstalld 30 ar med universitetsutbilding utan barn : 1357 Euro
- Anstalld 30 ar med universitetsutbildning med 3 barn : 1482 Euro
Om man ar avdelningschef far man 150 Euro extra i manaden.
I privata sektorn ar lonerna i manga fall samre.
Sen kommer vi till utgifterna. Utgifterna har okat dramatiskt de senaste aren pa grund av hojd skatt pa massa grejer. Har kommer exempel pa saker dar skatten har hojts:
- Bensinen (ar nu officiellt dyrast i Europa) Priset har fordubblats pa tre ar.
- Varmeolja for att varma upp huset (betalade sjalv 120 Euro for Januari manad utan att ha satt pa varmen speciellt mycket!)
- Elen
- Moms pa varor har gatt upp vilket gor att priset pa varorna gatt upp. Manga affarer anstranger sig dock att ha samma priser pa sina varor aven fast de inte tjanar lika mycket.
- Moms pa maten i restauranger har hojts till 19%.
- Man har hojt fastighetsskatten chockartat.
Personligen tycker jag att man inte kan pressa grekerna mer. Men vad tycker ni? Finns det en grans?
|