Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo
Jag vet inte om bankerna i andra länder har högre moral än i Sverige men här är nog förståelsen utbredd att bankerna lever mycket gott på sina utlåningar
|
Det håper jeg de gjør og fortsatt vil gjøre, for vi er alle helt avhengige av solide banker! Når det er sagt så skal man ikke glemme at de største bankene i Norge gikk i konkurs på 90-tallet og måtte reddes av staten.
Man skal heller ikke glemme at kapitalen i bankene kommer fra "noen", og disse "noen" forventer å få en avkastning på sine sparepenger, i allefall gjør jeg det.
Citat:
Här har jag svårt att förstå dig igen, menar du att staten Grekland inte skulle betala tillbaka till grekiska banker? Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
|
Selvfølgelig skal man betale sine skulder, men hvis man ikke har penger så går jo ikke det. Hvis staten ikke kan betale sine skulder til de greske bankene så går disse i konkurs med de konsekvenser det vil få!
For at den greske stat skal kunne betale sine skulder så er de helt avhengig av utlandet/EU-IMF osv og disse forlanger noe til gjengjeld bl.a. at den greske stat får i orden sitt bo, reduserer sine utgifter osv
Helt naturlig og selvfølgelig etter mitt syn!
Citat:
J
Pengarna i Grekland, förutom de som förståndigt nog är gömda i madrasser, finns väl i grekiska banker eller var tror du de finns?
|
I utlandet eller på vei til utlandet!
Citat:
Visst är det effektfullt i debatten att påstå att flera, inklusive jag själv, skulle tycka det var rättvist att grekerna inte betalade någonting alls på sin skuld, men de flesta menar nog att en större del av skulden oundvikligen kommer att skrivas av och att man inte bara borde skylla på grekerna för detta pga den förhoppningsvis kalkylerade risk utländska banker tagit och förlorat på.
|
Ja, det er helt klart at store deler av gjelden (så mye som 70% til de private kreditorene!) vil bli avskrevet, helt skammelig etter mitt syn at et land har oppført seg på en slik måte som den greske staten har gjort!
Det er også helt klart at Hellas aldri skulle ha blitt medlem av pengeunionen for de var aldri kvalifiserte til det, men her har også EU en del av ansvaret.
Minner forøvrig om at EU består av mange land, ikke bare TYskland og Merkel, og at det nok også innen EU-landene (administrasjon, sentralbanker osv) finnes en del kompetanse mht hva som er riktig i denne situasjonen.