Citat:
Ursprungligen postat av kimmen
...Vad gäller Grekland så visst har långivare lättvindigt lånat ut pengar. Men låntagaren har lika lättvindigt spenderat de lånade pengarna på icke tillväxthöjande åtgärder. När de lånade pengarna sedan var slut stod man där med sin skuld men utan att ha förbättrat sina möjlighter att betala tillbaka. Då var man tvungen att låna nya pengar för att betala den gamla skulden.../kimmen
|
Precis vad som hände i Sverige under 80 och 90-talet... Nu är det så med många grekiska småföretag att de är familjeägda. Pengar lånas oftast av familjen, som i sin tur kanske lånar från banker eller pantsätter mark. Om man lånat av familj och vänner är det en hedersskuld som går före allt annat, och klarar man inte att betala den har man förlorat sitt ansikte. Huruvida bilarna verkligen köpts in till bilfirman vet jag inget om. Hur fungerar det i Sverige? Säljs de inte på någon form av provision? Jag är rätt säker på att det är samma system här som där. Att frukt och grönsakshandlare, slaktare, spritleverantörer, souvenirbutiker samt tavernor går under förstår jag. Lokalbefolkningen har inte råd att handla som förr och många turister väljer att handla på Lidl och laga maten hemma, sen sitter de på balkongen med en öl från Lidel och ser ut över havet. Om kundunderlaget minskar, trots att turismen ökar, hur får man det då att gå runt i rörelserna? Jag vill bara poängtera att jag nu generalliserade, så ingen behöver ta illa vid sig!
//Kikh
P.s. Ingen regering är framröstad med 100% röster, det är inte ens 100% av medborgarna som fått rösta. Jag har bott här i 5 år nu, jag har ingen rösträtt än på 15 år med mindre än att jag skulle gifta mig. Menar du att 100% av de svenska medborgarna med rösträtt verkligen ville ha ett Moderat styre i Sverige?