Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo
Att flertalet grekiska politiker har betett sig skandalöst verkar inte ens den grekiska allmänheten invända mot.
|
Vilka väljare röstade fram dessa politiker?? Som antagligen lovade att höja medborgarnas levnadsstandard med lånade pengar...
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
Ibland hjälper det inte att försöka förklara, så jag hoppas Janne ursäktar att jag lägger ut en länk till SVT Plays Korrespondenterna som på ett lättbegripligt sätt förklarar vad som händer och vilka som drabbas: http://svtplay.se/t/103500/korrespondenterna
|
Jag såg hela programmet. Om inte Grekland hade fått låna några pengar alls hade den intervjuade bilhandlaren i programmet antagligen aldrig varit bilhandlare över huvud taget (eftersom "vanligt folk" inte hade haft råd med sådana tjusiga bilar).
En irländsk ekonom sade i programmet att "Vanligt folk valde en regering som lovade mer bidrag och mindre skatt".
Vad gäller Grekland så visst har långivare lättvindigt lånat ut pengar. Men låntagaren har lika lättvindigt spenderat de lånade pengarna på icke tillväxthöjande åtgärder. När de lånade pengarna sedan var slut stod man där med sin skuld men utan att ha förbättrat sina möjlighter att betala tillbaka. Då var man tvungen att låna nya pengar för att betala den gamla skulden...
/kimmen