Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?
|
Jag kande igen mig i det du skrev. Jag jobbar pa ett foretag som det gar valdigt bra for eftersom de jobbar med utlandet och paverkas darfor inte sa mycket av Greklands daliga ekonomi, och var arbetsgivare skulle inte ha nat problem med att fortsatta ge oss samma lon. Men med det nya sparpaketet sa kan alla foretag sanka de anstalldas loner med 20% om de vill. Nagot som det var tal om men som andrades i sista minuten var ju ocksa att ta bort de extra pengarna som alla far vid pask, sommarledighet och jul. Sana har beslut gynnar ju arbetsgivaren som far annu mer pengar i fickan. Varfor beslutar man inte att de har reglerna bara ska galla for foretag som har ekonomiska problem och nara konkurs t.ex?
Nu vet jag inte om min arbetsgivare kommer sanka vara loner for han ar ganska sjysst och ger oss mycket hogre loner an vad minimumlonen ligger pa, sa att han skulle sanka vara loner nu kanns lite osannolikt. Men tyvarr sa ar han ett undantag. De flesta arbetsgivare kommer sakert ta chansen nu och sanka lonerna aven om de inte har nagra ekonomiska problem.
Det ar manga unga pa mitt jobb och det talas mycket om att resa utomlands och jobba och kanske bosatta sig. Det ar definitivt nagot som manga kommer gora om de far samre lon an vad de har nu. Unga manniskor vill se en framtid och har ingen lust att jobba for slavloner, de vill jobba nanstans dar de kan kanna att de har ett varde. Precis som jag gar runt och tanker pa att jag kommer vara tvungen att flytta tillbaka till Sverige om jag far lagre lon sa tanker manga greker pa mitt jobb att de kommer vara tvugna att flytta utomlands.
Darfor ar mitt intryck att detta EU-krav om lonesankning i privata sektorn ar ett mycket daligt beslut. Det kommer leda till att de rika blir rikare och de fattiga fattigare, plus att det kommer leda till att manga ungdomar flyr landet och Grekland kommer forlora sin framtid.