Sv: Grekiska krisen
mouche (jeg retter dette til deg, for det er deg jeg har de fleste diskusjonene med):
Jeg tror ikke vi er så uenige, bortsett fra om tre viktige saker:
1) Jeg mener at Hellas har skyld i krisen, men ikke alene. Dette har jeg gitt mange eksempler på, med bakgrunn i bl.a. uttalelser fra nobelprisvinner og sjeføkonomer - og ja, vi kan alle finne "eksperter", men mine referanser er iallfall mer etterrettlige enn naboen din på Kreta (Sorry, kunne ikke dy meg). La oss iallfall være enige om at mange dyktige økonomer mener at "andre enn grekerne" også har skyld i krisen.
2) Jeg mener at det ikke er riktig at de svakeste må lide (per i dag) mest. Som du nevner, det er bra og riktig at skattesnyterne nå arresteres, men i følge greske medier får de ikke stort mer enn "et klaps på hånden" i straff. I andre enden har du mennesker som prøver å overleve på minstelønn - den blir nå kuttet, og man kan spørre til glede for hvem? I noen tilfeller rikingen som har ansatt dem - de må gjøre samme jobben for ham men til mindre lønn. Dette kan, iallfall i teorien være bra for en liten bedrift, men om du jobber for en av de steinrike vingårdeierne i Nemea? Han selger vinen sin til utlandet og får samme inntekt som før, men betaler mindre for arbeidskraften. Det er slike ting jeg reagerer sterkt på. Når skal kuttene ramme den rike vingårdeieren i Nemea i samme grad som han som høster druene?
Jeg liker å gå ned på mikronivå - det er lettere å forstå enn makroøkonomi, og dessuten dreier dette seg, for meg, om menneskeskjebner: Jeg kjenner rundt 100 grekere godt nok til å vite omtrentlig/nøyaktig hva de tjener. Blant dem som har inntekt (altså ikke er arbeidsløse) er alt fra bareiere til servitører, butikkeiere til butikkansatte, rektorer og lærere, tavernaeiere, pensjonister, jurister og kommunalt ansatte. Ingen tjener over 1300 euro/mnd. Noen tjener rundt 1000 e/mnd, ca halvparten har minstelønn (eller under, det skjer ofte). Det er de som må betale. Det er de som sliter nå.
Og så ser jeg vingårdeieren i Nemea. Kirurgen med Porschen. Ordføreren med... (nå ja, han kan identifiseres, la oss ikke bli personlige). I Nafplios havn ligger hver sommer yacht på yacht registrert på Cayman Islands eller desslike, men tydelig eid av grekere. Hvilke av kuttene har rammet dem på samme måte som servitøren eller læreren? Ingen! Det er det jeg igjen og igjen prøver å formidle. Og jeg (skal jeg innrømme) håper at du kan ha forståelse for at kuttene rammer feil. Kuttene/innsparingene som rammer de fattigste - eller for den saks skyld middelklassen (prøv selv å leve for 1300 euro/mnd i Hellas, særlig om du har barn og arbeidsløs/hjemmeværende ekstefelle), er skremmende store, og det er mer enn nok nå!
3. For at Hellas skal komme seg på beina igjen (noe forhåpentligvis alle ønsker), må det stimuleres til vekst i økonomien, også fra EUs/Troikaens side.
Senast redigerad av Admirala den 2012-02-14 klockan 22:56.
|