Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-14, 07:17
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Grekiska krisen

Alle bidrar, men det føles tyngre for de som har minst fra før av, uten tvil. Man ser nå stadig bilder,og rapporter, om at de store "fiskene", de som har store skatteskulder blir arrestert og tiltalt, veldig bra.

Uten tvil kan sikkert også ting bli bedre i den private sektoren, men det er den offentlige sektoren som er problemet. I privat sektor får man ikke jobben/oppdraget hvis man ikke kan levere en vare til en akseptabel pris. I den offentlige sektoren så mister man hverken jobb eller inntekt om man ikke har noe å gjøre, ineffektivitet straffes ikke og prisen settes politisk og ikke av noe marked. I tillegg er lønn og sosiale goder i offentlig sektor en helt annen enn i den private sektor.

Jeg har mned flere personer gått gjennom i nokså detalj hva slags ordninger de har/har hatt i det offentlige og hvilke pensjonsordninger de har. Disse er langt bedre enn du og jeg kan drømme om i Norge og Sverige, land som ellers nok har verdens beste ordninger?

Ja, ikke vanskelig å se hvor bratt kurven stiger, men om fremtiden kan jeg kun spå (gjette/gissa), og det er ikke unaturlig å tenke seg at selvmordsraten vil være høyere i et land i krise enn i et land med vekst, velstand og gode sosiale kår. Noe annet ville egentlig forundre meg litt.

Hva de skal gjøre helt konkret (de du listet opp) er ikke lett å gi noe enkelt svar på, hvilket jeg tror du er enig i.

Hellas har nå i en lang periode hatt en lånefinansiert vekst, men mye av veksten har gått til luksus og/eller forbruksgoder som var stort sett ukjente i Hellas for 15/20 år siden. Nå har regningen kommet på bordet, og Hellas/grekere må gjennom den samme prosess som de man kan se på TV i Luksusfellen Sverige/Norge.

Jeg har lest mange rapporter, innlegg og vurderinger fra eksperter på økonomi fra alle verdens hjørner og alle er vel enige om at man må få til vekst, men ikke helt enig i hvordan. Alle mener at offentlig sektor må undegå en total omveltning, men frykter at viljen til dette er for liten, og så langt har egentlig lite skjedd, dessverre.

Litt brutalt sagt så må nå Hellas oppleve at en omelett lages ved at noen egg må knekkes, og at man må se realiteten i øynene.

Og som sagt så mange ganger; å skylde på Merkel og kreditorer blir en ren avsporing med hensyn til hva, og hvor, problemet ligger.

I mellomtiden vil jeg oppfordre flest mulig til å støtte opp om Hellas, og det gjør vi best ved å reise dit og bruke pengene på lokale markeder, butikker, tavernaer osv

Og det er utolig deilig å være her nå, norsk vår hvor vi igår var ute hele dagen og jobbet rundt huset, spiste fantastiske lokalproduserte appelsiner,honning, kylling, øl, raki, bakervarer osv

Samt ikke minst, hadde en lang prat med våre etterhvert gode greske venner som driver et lite familiehotell og bar i landsbyen, og som jeg skal hjelpe med å lage annonse for sitt hotell og være en kontaktperson for i Norge.

ps
for første gang så jeg at de ga fra seg en kvittering til en kunde!