Flott innlegg, larvih
Citat:
Ursprungligen postat av mouche
Løsningen på problemet er vel kanskje det EU nå jobber hardt for å få til, men det betinger at grekerne selv må bidra?
|
Nå begynner jeg å bli skikkelig lei av å gjenta meg selv, så for siste gang: Hvem er det som bidrar? Hvem går dette ut over? Fram til nå er det "mannen i gata" som har bidratt. Halvparten av greske privatinnskudd står i utenlandske banker (lovlig, men uskattbart), politikere og toppleder og rikinger har (så vidt jeg har fått med meg), ikke ofret på samme måte som "arbeiderne og pensjonistene", etc etc etc (les tidligere innlegg, inkludert der jeg skriver at 5 prosent av grekerne skylder 85 prosent av skattene.). I tillegg sier jo selv anerkjente økonomer (f.eks han som vant Nobelprisen i fjor), at Tyskland og Frankrike har et stort ansvar for at det ble som det ble i Hellas. Vet du mer enn ham?
I tillegg er det et stort problem at nye lån blir gitt under forutsetning av at Hellas må spare og kutte. Lånene skulle kanskje blitt gitt med forutsetninger for
vekst. Nå tvinges Hellas til å låne seg til fant, uten muligheter for vekst - snarere tvert i mot. Ja, vi er enige om at offentlig sektor må effektiviseres, men må ikke også privat sektor styrkes for at Hellas skal bli levedyktig?
Citat:
Våre svenske naboer (her på Kreta!) fortalte oss i går at selvmordsraten nå var blitt like høy som i Sverige! La oss ha et litt edruelig forhold til tallene?
|
Nå vet jeg ikke om hans tall er verifiserbare, men, ja, la oss ha et edruelig forhold til tallene. For uansett er det den
hurtig stigende selvmordsraten som er poenget her. I 2009 lå Sverige på 30. plass, Hellas på 84. plass av 107 land/selvmord. Ser du overhode ingen problemer om det er tilfelle at Hellas har tatt skrittet opp til 30. plass på tre år? Skjønner du hvor bratt kurven stiger? Tror du toppen er nådd?
Citat:
....men det forutsetter at alle her tar et kraftig oppgjør med seg selv, sine holdninger og krav og bretter opp armene. Det er ingen vei utenom, og så kan man gjerne si dessverre! Muligens også heldigvis for å få en bedre fremtid på sikt.
|
Hvem skal brette opp ermene og gjøre hva? Alle, sier du. Hva skal pensjonisten som ikke har råd til strøm gjøre? De arbeidsledige som må flytte fra hus og hjem? Eieren av bakeriet på hjørnet som har mistet alle kundene sine? Tenåringen som bare kan glemme både universitetsutdannelse og jobb? Det er så utrolig mange som dem (og tro ikke at de kan gå på "sosialen"). Hva skal de gjøre? Helt konkret?
PS: Les også
denne artikkelen, hvor den norske sjeføkonomen Petter Eilif de Lange sier at "EUs strenge sparekrav kveler gresk økonomi, og gjør det umulig for Hellas å få ned gjelden... Ved å «glemme» å ta høyde for kuttenes innstrammende effekt på økonomien, har Troikaen fremmet en rekke selvmotsigende, og dermed nærmest uoppnåelige krav."